Skip to main content

Sebuah kisah utk renungan kita bersama..

Assalamualaikum,

Pagi ini rutin ana seperti biasa, dan antaranya pergi menziarahi opah ana dan membeli makanan untuknya makan tengahari. Cuma hari ini tidak macam biasa dan ia suatu pagi yang sangat memberi keinsafan khususnya pada ana. Ana kongsi kisah ini supaya kita sama-sama dapat pengajaran darinya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, ana ternampak seorang tua berjalan lalu ana berhenti dan memberinya tumpang. Seorang nenek yang ingin ke klinik. Ana lihat kakinya berdarah, dia sakit lutut dan jalan terhuyung hayang. Sampai saja di klinik yang dituju, ana lihat klinik sudah tutup. Ditanya kenapa ke klinik Kook dan dia jawab badannya sudah gatal-gatal, ubat dah hilang xtau ke mana. Jadi ana bawa nenek ini ke sebuah lagi klinik dan nenek berkata tak perlu lah sebab beliau tidak berduit. Katanya doktor klinik Kook itu (doktor bukan Islam) memberinya ubat percuma, tak macam klinik-klinik lain. Nenek seorang yang miskin, mendapat bantuan Rm150 setiap bulan.

Dalam perjalanan, ana bertanya namanya dan umurnya. Beliau sudah berumur 83 tahun. Katanya hari ini lupa bawa tongkat, penat sikit jalan ke pekan. Ya Allah, nenek ini berjalan berkilometer ke pekan. Anaknya? Jirannya? Tiada yang nak membantu ke? Sampai di klinik terus daftarkan nenek. Ana ambil kad pengenalannya dan biarkan dia duduk. Kaki nenek nampak sangat penat dan berdarah. Nenek dapat nombor ke 23 jadi terpaksa tunggu.

Sambil menunggu bertemulah nenek dengan saudara lamanya. Nenek sudah lupa nama mereka tapi mereka ingat nenek. Lalu ditanya siapa ana, dimana anaknya dan sebagainya. Nenek ceritakan yang anaknya duduk di Ipoh, bekerja sebagai posmen dan ada anak yang bersekolah. Nenek tak duduk dengan anaknya sebab isterinya tidak suka kehadiran nenek. Nenek rindukan anaknya. Ana tersentak bila nenek kata anaknya datang setiap bulan tapi diminta bersama duit saku. Nenek kata biasanya dia beri RM100 pada anaknya dan RM50 disimpan untuk makan. Anak ini…ibunya keseorangan dan beliau hanya balik meminta wang saku? Hanya Allah Maha Mengetahui. Saudara nenek agak berang dan kata bunyi macam anak derhaka. Nenek memotong kata dan mengatakan anaknya sayang padanya, cuma isterinya tidak. Begitu pula?

Sebaik saja nenek habis check up, kami menunggu ubat. Saudara nenek menghulurkan nenek Rm50 sebagai sedekah, lagipun nenek memang golongan asnaf. Inilah kewajipan membayar zakat, untuk membantu orang seperti nenek. Nenek hulurkan wang pada ana untuk membayar perubatan dan ana menolak dan gunakan saja duit ana, duit ana milik Allah, ana pinjam dari Allah. Nenek kata bayarlah untuk minyak, minyak makin mahal. Ana menjawab, minyak juga milik Allah, ana meminjamnya saja. Kereta ana pun milik Allah, jika Allah ambil kembali maka tidak berkeretalah ana.

Nama nenek dipanggil dan ana ambil ubatnya. Bila ditanya berapa penolong klinik kata percuma. Alhamdulillah, ana ditemukan dengan doktor yang amat memahami. Nenek tersenyum dan kami bergegas balik. Rumah nenek jauh, kereta ana ke rumah nenek pun dalam 15 minit, bayangkan jika nenek berjalan kaki dan kaki yang lemah. Sampai di rumah yang hampir kosong, nenek mengajak ana minum dan masih ingin menghulurkan Rm50 yang diterimanya tadi. Ana menolak dan memberinya sedikit bantuan wang ringgit dan makanan (nenek minta dibelikan ikan mentah di pasar supaya boleh goreng, jadi ana beli 5 ekor) sebagai tanda kesyukuran ana kerana nikmat kesihatan dan kebaikan yang Allah kurniakan pada ana.

Ana berharapkan insaflah anak nenek kerana biarkan ibunya sendirian, mementingkan isterinya dan tidak menjaga ibunya di saat ibunya memerlukan. Jika Alqamah tidak mampu mengucap akibat derhaka pada ibunya, inikan pula kita. Rasulullah pernah bersabda, “Redha Allah bergantung kepada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung kepada murka kedua ibu dan bapa.” Riwayat Hakim. Ya Allah, semoga ana tidak menjadi anak yang derhaka. Semoga ana istiqamah dalam penulisan ana, wassalam.



p/s : from my senior's page; again,,
Alhamdulillah~
thanks senior untuk kesedaran ni (':

Comments

Popular posts from this blog

matrix fwens~

assalamualaikum


seperti yang telah dijanjikan, entry sal manusia-manusia yang telah memporak-porandakan idop saya selama setahun mase saya kat matrix,, eh! bukan bukan! bukan setahun tapi sampai sekarang,, ta boley ke dorang bagi saya aman? haha! kawan-kawan yang akan saya kenang sampai saya mati~

kenape? sebab dorang la yang ceriakan idop saya bila mana saya sedang stress study, bila saya bosan, meroyan, bila sa perlukan teman, bila saya ta dapat tido malam, & bila saya na tiru dorang punyer tutorial,, hehe~ keje meniru jerk! na buat banyak ngat,, haha! alasan ta muna-sabah-sarawak langsung! klo ta bg tutorial banyak-banyak, bile na pandai? jawab! jawab!

pegi mane-mane, musti cukup corum :: 5 orang :: kluz len-len tapi hati tetap bersama,, oh! sedeynye hati klo teringat jaman-jaman matrix,, banyak na citer klo topik matrix di bukak,, setahun ta cukup! ta cukup untuk berkawam tapi cukup untuk belajar,, ta sanggop na belajar kat sane,, hehe~ stress bile study tapi bahagia bile berkawa…

childhood fwens~

assalamualaikum

ta de story na tulis sebenarnye,, tapi kan, tetibe jerk terpikir sal tajuk neyh,, hehe~ anda anda anda mesti ade kan kawan-kawan mase jaman-jaman kecik-kecik kiut miut time muka tade volcanos sume tu kan? =D saya? ramai sangat childhood fwens! mungkin sebab saya comel kot, tu yang ramai na kawan ngan saya,, haha! just kidding~


ramai memang la ramai tapi yang melekatnye hanya dua orang,, dua ke?? dua la kot,, jadik bestfwen smp skam,, wlupn jarang kontek ta mcm dulu, tapi still ta lost kontek,, =D


ade dua orang,, sorang dekat umah, sorang agy jauh cket dari umah,, 



dye baik ngan saya,, dekat ngan umah saya,, dekat jerk,, tapi tu pun jarang pegi,, =D perap je kat umah, cane na pegi,, haha! tuannye ganas-ganas cket tapi hati baek~ ta pena pun gado ngan dye tau! dari sekolah rendah agy,, dajah 3 sampai skam,, =D ngan orang len dye gado jgk,, haha! ngan saya je tak,, special punyer! =D dye baek ngan saya,, selalu bawak saya jalan-jalan round kawasan perumahan,, saya bonceng je,…

ur my BFF~

i've been tagged by my own BFF ever ever ever BFF 'bout diz,, =D

i'm sorry fer everything that happened to us past few years ago,, ='(


 ***********

Friends : call your parents by mr and mrs.. Best Friends : call your parents dad and mom..
Friends : has never seen you cry.. Best Friends : has always had the best shoulder to cry on..
Friends : never asks for anything to eat or drinks.. Best Friends : opening the fridge and makes herself at home..
Friends : asks you to write down your phone numbers.. Best Friends : she asks to you for her numbers..
Friends : borrow stuff for a few days then gives it back.. Best Friends : has a closet full of your stuff..
Friends : only knows a few things abaout you.. Best Friends : could write biography on your story..
Friends : will leave you behind if that is what the crowd is doing.. Best Friends : will always go with u together.. ------------------------------ how far you know about your lovely BFF.. answer this :

1. Tempat pertama bertemu dan pada tahu…